lørdag 2. april 2011

Grove rundstykker

God lørdags ettermiddag!

I dag har jeg bakt herlige grove rundstykker, og nå står Quiche Lorraine paien i stekeovnen! Jeg er ganske så glad i å holde på på kjøkkenet, og idag hadde jeg god tid til litt baking. Ute er det ruskevær, men snøen har heldigvis begynt å gå bort.. og bra er det, nå står jeg og tripper og venter på at sommeren skal komme inn døren... Mmm, det blir deilig! Sommerklær, tur til stranda, ferie og fri! å, hvor jeg gleder meg! Men først står påsken for døren. Gleder meg til å få litt gule kyllinger inn i stua, det er alltid så koselig. Driver og jobber med et innlegg om litt påskepynt, som (for forhåpentligvis) kommer på Charm and Harm til uken... (:




Grove rundstykker
Du trenger:
1/2 pakke gjær
2 dl luken vann/melk
1 ts sukker (kan sløyfes)
1/2 ts salt
1-2 ss olje
1/2 dl store havregryn
2 1/2 dl sammalt hvete
ca. 2 dl hvetemel
Stekes på 240 grader celcius midt i ovnen i ca. 10 minutter


Slik gjør du:
1) Smuldre gjæren i en bakebolle, tilsett litt av den lunkne væsken og rør ut gjæren.
2) Hell i resten av væsken, sukker, salt og olje.
3) Rør inn havregryn og alt det sammalte melet.
4) Tilsett hvetemel og elt deigen jevn og smidig slik at den slipper redskap og bolle.
5) Dekk bakebollen med en tallerken og la den heve til dobbelt størrelse.
6) Elt den ferdighevede deigen litt, og trill en jevn pølse som du deler i åtte like store deler.
7) Trill glatte, sprekkfrie rundstykker. Legg dem på et bakepapir på en stekeplate.
8) Dekk med plast og la dem heve til dobbel størrelse eller til et lett fingertrykk går langsomt tilbake.
9) Dusj eller pensle med vann like før du steker.
10) Avkjøl på rist, og nyt rundstykkene med brunost og et glass melk inntil.

Oppskriften på verdens beste pai, Quiche Lorraine, har jeg hentet herfra. Jeg tilsetter litt stekt løk og paprika i paien også, smaker herlig!

God helg søtinger!


-levdrømhusk
-T

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle kommentarer, setter utrolig pris på dere <3